Alla inlägg den 18 april 2008

Av marie - 18 april 2008 19:02


Att inte må bra kan många gånger vara ett komplext problem. Många faktorer samspelar.
I mitt fall så har livet i sig gett en del spänningar i kroppen pga stress både privat och i arbetslivet."Mycke`skit har man gått igenom" 
Vad det gäller arbetet så har det skett en del förändringar genom åren . Omorganisation, högre arbetstakt Att hinna mer på lika mycket tid . Kortfattat ,ökade krav men med samma (mindre?) resurser.
Vem är då jag ? Eller vem VAR jag ?Jo, den som alltid måste vara "duktig". Ville gärna bli omtyckt . Ville vara till lags .Måste ha kontroll på allt för annars blev jag ängslig och orolig........
Den insikt jag har fått efter mycke`"tänk" är att det är JAG SOM MÅSTE ÄNDRA INSTÄLLNING för att må bättre.
Att vara den jag varit har inneburit ständig muskelspänning , uppdragna axlar, påslag av stresshormoner . Helt omedvetet har jag varit i ett tillstånd av ständig beredskap till strid,
ett arv vi har efter våra förfäder som måste överleva rovdjur och dylikt. DÅ fyllde människans "flykt och stridsberedskap"ett syfte att överleva ......NU kan det göra oss sjuka.....både i kropp och själ !!!
På återseende......

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards