Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Att börja med Decoupage

Av marie - 10 mars 2011 11:25

Det hela började med en artikel i en bilaga till en kvällstidning . De hade gjort en underbar serveringbricka decouperad med fjärilar ! Jag blev inspirerad att försöka själv. Innan jag tagit del av artikeln så visste jag inte vad decoupage var för något . Jag har märkt av min omgivning att många inte vet att det är att dekorera föremål med bilder och man använder sig av en speciell teknik. Oftast använder man servetter och delar då servetten ( som oftast består av 3 lager tunnt papper)  så att man får kvar ett lager tunnt, tunnt papper med motivet på.

Ibland använder man servettens fulla storlek ibland klipper eller river man ut själva bilden man vill ha.Sedan fäster man bilden på det föremål man vill dekorera med ett speciellt limlack och med hjälp av en mjuk,mjuk pensel. Inte helt lätt kan jag bekräfta . Mycket träning ger dock färdighet och man lär (tyvärr) av egna misstag . Jag höll på om och om igen. Ibland gick det sönder ibland blev det fula luftbubblor.  Man kan naturligtvis också använda andra bilder  tex bokmärken . Har man konstnärliga anlag och sinne för färg och form så kan man skapa jättefina föremål / inredningsdetaljer . Krukor, tavlor , nyckelskåp, serveringsbrickor mm. 

Den här brickan var från början grå men som jag målat vit för att sedan dekopera med en servett med ett vackert blommotiv.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marie - 20 september 2019 21:28


Ikväll har jag suttit och bläddrat i fotoalbum och tänker på tidens gång...Tid som inte kommer tillbaka. Människor man saknar eller perioder i livet som man saknar.Tex när barnen var små. Jag blev lite nostalgisk i en längtan tillbaka till något som ...

Av marie - 29 augusti 2019 13:01


  Nu har det gått en tid sen jag skrev att jag skulle fortsätta blogga .Snart (*harkel*hm*) 6 år 😳 Tappade bort både lösen och användarid som det heter.Men nu är det ordnat ! Åren går och en del förändras medans annat är beständigt.Min h...

Av marie - 10 november 2013 14:56


    Nu har jag bestämt mig för att fortsätta med den här bloggen -  smycka.bloggplatsen.se . Det var mycket längesen jag gjorde något inlägg, men idag så passar jag på . Hemma från jobbet, begränsad av smärtan i nacken och huvudvärken. Med smärtst...

Av marie - 18 juni 2011 17:49

Jag har flyttat min hobbyverksamhet. Hälsa gärna på genom att klicka på länken -  www.123minsida.se/hobbyverkstan Hälsar MarieCharlotte  ...

Av marie - 21 maj 2011 08:48

   Jag har förälskat mig i glaspärlor . De är så otroligt vackra ! Runda , ovaler, facetterade, gula som honung, blå som azur, röda som är kärlekens färg, gröna som vårens grönska eller svarta som synden . Gnistrande , glittrande . Sätt några melland...

Ovido - Quiz & Flashcards