Direktlänk till inlägg 20 oktober 2008

Barnahyss och sån`t

Av marie - 20 oktober 2008 12:14

 Tidigt kom snön i barndomens höstar (eller minns man det bara så?) Redan i oktober blev marken vit många gånger och den låg kvar för gott. Inte var väl skidåkningen så allmän då som nu, och ingen av oss ägde väl några egna skidor heller när vi var riktigt små. Men inte hade vi så stora bekymmer för den sakens skull. Vedtravarna var många och långa. Det var bara att välja lämpliga bitar samt ett grovt ”sockertoppssnöre” att hålla fast foten med och så ett par lämpliga ”fyrkantspinnar” till stavar. Nån kappåkning kunde vi ju inte prestera på dem men de höll att gå på drivorna med och det var ju skojigt det också. Men kälkar hade vi både hemsnickrade och stålskenade. Vi hade långsläp i bruksbacken de gånger föret var gnistrande å hästarna inte hade lämnat allt för mycket efter sig mitt på vägen. En styrkälke längst fram också hela raden av kälkar hopbundna efter varann. Det kunde vara bra roliga kvällar när kylan var sådär lagom och månen stod högt. Innan vi kojade skulle vi väl också vara lite hjälpsamma. Stackars ”tork-Sven” fick rota i travarna å lasta på en stor kälke som han drog i ett grovt rep över axeln in i torkhuset i hyttan. Varje kväll drog han, och varje natt skulle veden torka tills den blev kruttorr. Vi erbjöd oss att skjuta på lasset och gubben var själaglad varje gång han fick hjälp. Att vi stod bakpå medarna å lät oss dras nästan ända in i torkhuset, det tycktes han aldrig märka. Han var idel tacksamhet. Odygd som kvitterades med ris i rumpan var väl ingen ovanlighet men sammanhållningen mellan oss ungar var god och några direkt nidingsdåd gav vi oss aldrig in på. Att spela hartzfiol nån mörk höstkväll för några som vi visste var lite rädda och lyhörda för skrymt och sånt, det var väl ändå bara oskyldigt skoj, men nog var det bäst att ha sina gömställen utsedda i förväg. Jag menar nu för täckande av reträtten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marie - 20 september 2019 21:28


Ikväll har jag suttit och bläddrat i fotoalbum och tänker på tidens gång...Tid som inte kommer tillbaka. Människor man saknar eller perioder i livet som man saknar.Tex när barnen var små. Jag blev lite nostalgisk i en längtan tillbaka till något som ...

Av marie - 29 augusti 2019 13:01


  Nu har det gått en tid sen jag skrev att jag skulle fortsätta blogga .Snart (*harkel*hm*) 6 år 😳 Tappade bort både lösen och användarid som det heter.Men nu är det ordnat ! Åren går och en del förändras medans annat är beständigt.Min h...

Av marie - 10 november 2013 14:56


    Nu har jag bestämt mig för att fortsätta med den här bloggen -  smycka.bloggplatsen.se . Det var mycket längesen jag gjorde något inlägg, men idag så passar jag på . Hemma från jobbet, begränsad av smärtan i nacken och huvudvärken. Med smärtst...

Av marie - 18 juni 2011 17:49

Jag har flyttat min hobbyverksamhet. Hälsa gärna på genom att klicka på länken -  www.123minsida.se/hobbyverkstan Hälsar MarieCharlotte  ...

Av marie - 21 maj 2011 08:48

   Jag har förälskat mig i glaspärlor . De är så otroligt vackra ! Runda , ovaler, facetterade, gula som honung, blå som azur, röda som är kärlekens färg, gröna som vårens grönska eller svarta som synden . Gnistrande , glittrande . Sätt några melland...

Ovido - Quiz & Flashcards