Alla inlägg den 19 maj 2008

Av marie - 19 maj 2008 20:57


Egna tankar och funderingar kring ämnet är att smärta är en varningssignal om att något inte står rätt till i kroppen..Smärtupplevelsen i sig är dock individuell och privat . Ingen kan veta HUR ont en annan människa har... Det går att försöka beskriva som tex. skärande, molande,pulserande, outhärdlig osv. 

I sjukvården försöker man mäta smärta genom en sk. VAS skala .Nummer mellan 1-10 , där 1 står för minsta möjliga smärta och 10 står för värsta tänkbara..MEN ..hur vet vi hur en annan människa upplever smärta EGENTLIGEN? Eftersom det finns skillnader  i en persons förmåga att hantera och uthärda smärta är upplevelsen individuell..Smärta måste alltid tas på allvar...Den kan vara akut eller kronisk

Förmågan att hantera smärta hör helt klart ihop med hur man mår i själen. Därför är mental träning bra vid kronisk smärta.Mental träning kan tex vara att lägga focus på positiva saker ,att försöka focusera på annat än smärtan .Stimulera andra sinnen. Ibland handlar det om att ändra beteende vilket jag berört  i tidigare inlägg i bloggen. Avslappning samt fysisk aktivitet är oerhört viktigt, och där har man ett eget ansvar . Ingen annan kan göra det åt dig !Tänkte idag på hur mycket pengar jag lagt ner på att må bättre . Har köpt ett antal nackkuddar, halskragar,värmedynor ,specialskor, specialsulor, för att nämna något utöver alla läkemedel...Akupunktur mot migrän,TNS (transcutan nervstimulering),massage,ultraljud mm.Men jag har inte gett mig egen tid till fysisk aktivitet och /eller avslappning. Mitt liv har varit fullt upp med andra "åtaganden" och för att klara av allt tillsammans med smärtan så har jag under lång tid använt en hel del smärtstillande tabletter och dövat varningssignalerna...Det är inte konstigt att man är sjukskriven...Har idag lånat en bok med titeln :  Gör dig fri  -en bok om livsglädje  Den boken ger nog MENTAL TRÄNING

Ovido - Quiz & Flashcards