Direktlänk till inlägg 9 november 2008

"Brännvineri"

Av marie - 9 november 2008 18:49

Tork-Sven höll också på att drunkna en gång, den händelse hade en förhistoria. Det var så att Sven hade fått veta att mamma skulle fara till stan en viss dag och han hade räknat ut att nu skulle han försöka få ett litet bud uträttat. Han pallrade sig alltså upp till mamma och bad henne om en ”liten” tjänst, eftersom hon ändå skulle till stan så, och det var ju så ynkligt lite, det minsta av budskickning man nå`nsin kunde tänka sig. Mamma var godtemplare, av den rätta sorten till på köpet, så det var nog inte ur vägen att Sven la på ett extra kol när han bad henne om en sån bagatell som att köpa hem en liter brännvin! Har någon av er hört när en kork flyger ur en flaska som är stadd i jäsning? Det har jag! Nåja, troligen fick han ändå hem sin liter. Vem som blev hans budbärare, det vet inte jag. Innan kvällen den dagen var både Sven och mågen hans ganska så påstrukna, men troligtvis också ganska styrkta och karska. De skulle ut och ta sig en båttur neråt ån och Svens lilla ranka båt från vilken han brukade bärga vilsekomna stockar, den kände vi alla nogsamt till. Vips hade båten kantrat å bägge kravlade omkring och skrek på hjälp. Mågen klarade sig, men hade inte Sven fått hjälp av Johan på Fjäl så hade han troligen gjort sin sista seglats. Tacksamheten mot Johan var stor. ”För att han bärgade båten”! Ty den var Svens ögonsten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marie - 20 september 2019 21:28


Ikväll har jag suttit och bläddrat i fotoalbum och tänker på tidens gång...Tid som inte kommer tillbaka. Människor man saknar eller perioder i livet som man saknar.Tex när barnen var små. Jag blev lite nostalgisk i en längtan tillbaka till något som ...

Av marie - 29 augusti 2019 13:01


  Nu har det gått en tid sen jag skrev att jag skulle fortsätta blogga .Snart (*harkel*hm*) 6 år 😳 Tappade bort både lösen och användarid som det heter.Men nu är det ordnat ! Åren går och en del förändras medans annat är beständigt.Min h...

Av marie - 10 november 2013 14:56


    Nu har jag bestämt mig för att fortsätta med den här bloggen -  smycka.bloggplatsen.se . Det var mycket längesen jag gjorde något inlägg, men idag så passar jag på . Hemma från jobbet, begränsad av smärtan i nacken och huvudvärken. Med smärtst...

Av marie - 18 juni 2011 17:49

Jag har flyttat min hobbyverksamhet. Hälsa gärna på genom att klicka på länken -  www.123minsida.se/hobbyverkstan Hälsar MarieCharlotte  ...

Av marie - 21 maj 2011 08:48

   Jag har förälskat mig i glaspärlor . De är så otroligt vackra ! Runda , ovaler, facetterade, gula som honung, blå som azur, röda som är kärlekens färg, gröna som vårens grönska eller svarta som synden . Gnistrande , glittrande . Sätt några melland...

Ovido - Quiz & Flashcards