Direktlänk till inlägg 25 december 2008

min egen berättelse om mormor Wega och morfar Henning

Av marie - 25 december 2008 19:10


 Min Mormor Wega växte upp på Fjäls glasbruk och min morfar Hennings far, Erik Gustav Högberg var Rättare på Fjäls jordbuk som låg i anslutning till glasbruket. En Rättare var en slags chef . Morfar Henning och min mormor Wega träffades i unga år och min mor Margit föddes år 1919 den 16 augusti strax innan Wega skulle fylla 17 år. Det var väldigt ungt på den tiden liksom nu, men jag är fullständigt övertygad om att Wega och Henning verkligen älskade och var ämnade för varandra. Samtidigt som jag förstår att hennes föräldrar (kanske) hade en del betänkligheter eftersom Wega var enda barnet och jag har hört att de tänkt att hon skulle kostas på utbildning på  läroverket i stan, men så blev det nu inte. Hon gifte sig med Henning och de fick sammanlagt fem barn i ganska tät följd.Wega var hemma och skötte om barn och hushåll vilket var brukligt på den tiden. Henning arbetade på fabrik. De bodde först på Fjäl och de äldsta barnen är födda där , sedan flyttade familjen till ett litet torp som kallades Svaleri .”Torp” betyder att det var en liten gård med några få kreatur och med ett litet stycke odlingsbar mark till. Mormor skötte kreaturen och de äldsta barnen fick nog hjälpa till. Äldsta dottern Margit, min mor, har berättat att hon hade sju kilometer långt till skolan när de bodde på Svaleri och hon gick fram och tillbaka tillsammans med en skolkamrat, bitvis på en stig genom skogen.Så småningom flyttade de emellertid till Strand i Söråker till ett annat ”torp” eftersom behov av större fanns allteftersom barnaskaran växte sig till fem. Det fanns inte bekvämligheter såsom tvättmaskin och dylika finesser utan mormor Wega gick till bäcken och tvättade familjens ”byk”.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marie - 20 september 2019 21:28


Ikväll har jag suttit och bläddrat i fotoalbum och tänker på tidens gång...Tid som inte kommer tillbaka. Människor man saknar eller perioder i livet som man saknar.Tex när barnen var små. Jag blev lite nostalgisk i en längtan tillbaka till något som ...

Av marie - 29 augusti 2019 13:01


  Nu har det gått en tid sen jag skrev att jag skulle fortsätta blogga .Snart (*harkel*hm*) 6 år 😳 Tappade bort både lösen och användarid som det heter.Men nu är det ordnat ! Åren går och en del förändras medans annat är beständigt.Min h...

Av marie - 10 november 2013 14:56


    Nu har jag bestämt mig för att fortsätta med den här bloggen -  smycka.bloggplatsen.se . Det var mycket längesen jag gjorde något inlägg, men idag så passar jag på . Hemma från jobbet, begränsad av smärtan i nacken och huvudvärken. Med smärtst...

Av marie - 18 juni 2011 17:49

Jag har flyttat min hobbyverksamhet. Hälsa gärna på genom att klicka på länken -  www.123minsida.se/hobbyverkstan Hälsar MarieCharlotte  ...

Av marie - 21 maj 2011 08:48

   Jag har förälskat mig i glaspärlor . De är så otroligt vackra ! Runda , ovaler, facetterade, gula som honung, blå som azur, röda som är kärlekens färg, gröna som vårens grönska eller svarta som synden . Gnistrande , glittrande . Sätt några melland...

Ovido - Quiz & Flashcards